Ce facem noi

Terapia 3C

1. CONȘTIENTIZARE

  • Primul pas spre conectarea cu sine și cu ceilalți
  • Conștientizarea este în permanență sufocată de avalanșa de informații senzoriale, pe care creierul nu reușește să le proceseze în timp util.

2. CONCENTRARE

  • Captarea și păstrarea atenției
  • Cheia succesului o constituie captarea și menținerea atenției copilului într-un anumit context (al exercițiului) cât mai mult timp posibil!

3. COORDONARE

  • Dobândirea automatismelor mișcării
  • Terapia 3C utilizează, pentru condiționare, miscări care compun comportamente adaptative, care odată învățate și executate corect, copilul le va extinde în contextul natural al vieții sale.
Terapia 3C

Terapia 3C funcționează

Este o terapie practică ce se realizează prin exerciții fizice specifice

Este o metodă de recuperare pe care antrenorul de arte marțiale Paul Cojocaru a pus-o la punct în ultimii ani, alături de copiii autiști, învatând odată cu ei.

Aspectul esențial este că terapia 3C functionează – există mulți copii recuperați psihomotric și sperăm că vor exista și mai mulți în viitor.

Ce rezultate obținem ?

Copilul va învăța să meargă corect, să alerge, să manipuleze obiecte, să meargă în echilibru pe o bârnă, să schimbe voluntar direcția mersului.

Va conștientiza utilitatea mișcărilor învățate și valoarea lor practică. Va conștientiza contextul în care se află și prezența celor din jur. Va învăța ce înseamnă disciplina și că anumite comportamente nu sunt permise.

Va obtine un minim de abilități de comunicare și lingvistice, prin învățarea sensului unor comenzi elementare.

“Dacă destinul nu depinde de tine, de tine depinde ce faci cu ceea ce iți dă destinul”  – Octavian Paler

Va câstiga curaj, încredere in el, dorința de a experimenta lucruri noi. Va descoperi satisfacția reușitei și dorința de a repeta acest lucru.

Va putea utiliza abilitățile dobândite în viața de zi cu zi!

Cu alte cuvinte, va deveni psihomotric independent transformandu-se dintr-un copil asistat permanent, intr-unul partial asistat sau neasistat.

“În toate cazurile, fără excepție, se inregistrează progrese!”   Paul Cojocaru – fondator Terapia 3C

Cum aplicăm Terapia 3C ?

Joacă:

Prin joc și prin interacțiunea prin joc, copilul achiziționează, structurează și dezvoltă informațiile senzorio-motorii, dezvoltă gândirea motrică, capacitatea de planificare motrică, disciplina și inteligența motrică.

Sport:

Ansamblu de exerciții inspirate din practica artelor marțiale, extrem de simple și accesibile, ce vizează concentrarea atenției și conștientizarea contextului. Ele sunt dublate de comenzi verbale scurte, specifice fiecărui exercițiu.

Echipă:

Părintele este cel care este ghidat să-și ajute copilul! În felul acesta abordăm construirea unei căi de comunicare. Părintele devine partenerul copilului în aventura dezvoltării și se bucură de fiecare reușită, alături de copil.

Obiective:

  • Conștientizarea propriului potențial psihomotor
  • Optimizarea capacității de planificare motrică
  • Optimizarea gradului de încredere în sine
  • Structurarea proceselor de gândire motrică
  • Lărgirea ariei de autonomie motrică

Aici puteți găsi mai multe informații utile pentru a înțelege beneficiile terapiei 3C:

Grad ridicat de recuperare motrică – peste 90%

Dezvoltarea psihomotorie reprezintă unul din principalele paliere de dezvoltare a copilului, reprezentând un pilon important în viața de zi cu zi. Aceasta îi oferă posibilitatea de integrare în societate, atât la nivel preșcolar, cât și scolar, adolescent și adult.

Terapia prin sport oferă posibilitatea recuperării motrice și are rezultate la peste 90% din participanți. Bineînteles, gradul de recuperare depinde de diferiți factori, cum ar fi: vârsta, gradul de autism și mediul din care provine.

Pentru a obține rezultate cu un grad ridicat de recuperare, este recomandat ca vârsta de la care se începe terapia să fie una cât mai fragedă. Cu cât se intervine mai repede, cu atât cresc șansele de recuperare.

Terapia prin sport pornește de la ideea că în fiecare copil autist există în stare latentă potențialul unui copil normal! Rezultatele terapiei de-a lungul timpului, arată că terapia este una de succes, existând până în prezent un număr ridicat de copii care și-au dezvoltat funcțiile motrice.

Rezultatele apar mai repede la copiii care au un autism funcțional sau înalt-funcțional. În toate cazurile însă, fără excepție, se înregistrează progrese.

Deficitul psihomotor al persoanei autiste nu este datorat unei afecțiuni motorie, ci incapacității de a înțelege și contextualiza un gest, o acțiune sau o activitate motrică. Iar asta vine din lipsa dezvoltării corespunzătoare a unei gândiri motrice structurale.

Este cunoscut faptul că un deficit psihomotor are ca efect un deficit emoțional pronunțat și un coeficient scăzut al capacității de integrare socială. La vârsta copilăriei, acolo unde jocul și mișcarea sunt cele mai importante instrumente de interacțiune și socializare, un deficit psihomotor poate cauza foarte multe frustrări.

Rolul părintelui partener în terapia prin sport

Părintele devine partenerul copilului în aventura dezvoltării psihomotorii și se bucură de fiecare reușită a acestuia, în timp real. Folosind comenzi impuse de terapeut, copilul va asocia mișcarea cu comanda inițială și va construi automatisme cu suport rațional.

Ședințele de terapie 3C se desfășoară în grup. Incluziunea socială este un aspect ce trebuie tratat cu multă atenție în procesul global de recuperare. Copiii și părinții vor vedea pe colegii de grupă făcând aceleași exerciții, iar apartenență la grup se va realiza într-un mod natural.

În goana nebună după soluții, care să le salveze cât mai repede copilul, părinții se privează unul pe celalalt, de suport afectiv, iar atunci apar situații conflictuale, oboseală psihică, disperare care duc la o atmosferă familială nepropice recuperării.

Părinții trebuie să ofere un mediu cald și afectiv copilului și să-l încurajeze în mod activ în activitatea zilnică ce implică funcții motrice (îmbrăcat, spălat, încălțat,etc). În momentul în care copilul este privat de componenta afectivă și este ajutat excesiv, acesta realizează un regres în dezvoltare.

Terapia 3C este un proces de recuperare motrică pe care copilul îl exersează cu părintele nu doar în cadrul sedințelor de terapie, ci în fiecare zi. Astfel relația de comunicare și încredere se va îmbunătății permanent.

Atât copilul, cât și părintele sunt ajutați să dezvolte un sistem funcțional ce va sta la baza dezvoltării motrice.

Rezultatele sedințelor de terapie apar de regulă după 3 luni, iar cel mai bine sunt observate dupa 6 luni. Copiii învață să-și învingă fricile, chiar dacă în prima fază majoritatea nu-și manifestă interes. Cu timpul, aceștia încep să dorească să efectueze singuri exercițiile și să se bucure de rezultatele obținute.

Părintele va observa evoluția copilului, va observă deprinderi noi, va dezvolta un sistem de comunicare eficient și va câștiga încrederea necesară pentru suportul de care copilul are nevoie pentru a se dezvolta.

Cum îmbunătățim comunicarea cu copilul autist?

Una din marile probleme, existente în familiile care cresc un copil autist, este aceea a comunicării cu acesta. Fie că este vorba de comunicare cu scopul îndrumării, coordonării sau restrictivă, aceasta este greu sau deloc percepută de copil. Cum poate terapia 3C să ajute?

Terapia prin sport presupune un exercițiu repetitiv, bazat pe comenzi verbale, care cu timpul sunt asumate și executate de către copil. În felul acesta, se creează o relație de încredere reciprocă, absolut necesară, atât pentru efectuarea exercițiilor, cât și în relația de zi cu zi.

Comunicarea cu copilul trebuie realizată din poziție de autoritate, iar această deprindere se va dezvolta cu timpul. În cadrul ședințelor de terapie, părinții vor fi îndrumați constant de către terapeut, astfel încât comunicarea cu copilul să fie una eficientă, care să-l ajute pe acesta să dezvolte funcții motrice.

Părintele va învăța care este atitudinea corectă pe care trebuie să o aibă în prezența copilului, iar copilul va învăță să asculte și să fie disciplinat!

Va observa la alți copii că și aceștia execută exerciții fizice, bazate pe comenzi verbale de la părinți, iar la finalizarea exercițiilor terapeutice, copilul va avea un sentiment de bucurie, de satisfacție și va dori să repete aceste sentimente, prin urmare să repete exercițiile si comenzile verbale.

După un număr repetat de exerciții, copilul va începe să răspundă la comunicare și în viața de zi cu zi. Așadar, beneficiile terapiei 3C sunt multiple și nu se rezumă doar la recuperare motrică.

Integrare senzorială

Credem într-o abordare holistică a nevoilor copiilor cu minți aparte, de aceea, în August 2023 am deschis departamentul de terapie de integrare senzorială.

Specialiștii noștri deschid ușa poate celei mai dinamice forme de terapie, camera senzorială este pregătită în cadrul Asociatiei Prin Ochii Lui Patrik.

Copilul tău reacționează agresiv sau nu știe să-și gestioneaze emoțiile atunci când este atins? Are dificultăți atunci când trebuie să realizeze activități de autoservire (îmbrăcat, dezbrăcat)? Evită să meargă desculț în special pe iarbă sau pe nisip? Sau obosește ușor, în mod special atunci când trebuie să-și mențină o anumită poziție? Înseamnă că ar putea avea dificultăți de integrare senzorială.

Fără o bună integrare senzorială, procesul de învăţare este deficitar, copilul nu se simte bine şi întâmpină dificultăţi în rezolvarea şi îndeplinirea sarcinilor de zi cu zi. Integrarea senzorială are ca obiectiv principal facilitarea procesului de învățare astfel încât copilul să devină un adult autonom și integrat în societate. Toate activităţile desfăşurate în cadrul acestei terapii sunt menite să ajute modularea sistemului nervos, să organizeze şi să integreze informaţiile provenite din mediul înconjurător, rezultând răspunsuri viitoare adaptative. Terapia de integrare senzorială ar trebui să fie una din componentele planului complex de intervenţie pentru recuperarea copiilor cu anumite tulburări sau dizabilități.

Postcard for people with autism syndrome.

Avantajele terapiei de integrare senzorială:

  • Schimbări semnificative pe partea de comportament (îmbunătățirea comportamentelor de socializare, diminuarea autostimulărilor și stereotipiilor, desensibilizare)
  • Îmbunătățirea atenției și concentrării pe diverse sarcini
  • Îmbunătățirea abilităţilor academice şi a autonomiei personale
  • Progrese semnificative în raport cu obiectivele individualizate privind prelucrarea senzorială

Ce este terapia de integrare senzorială?

Tulburarea de integrare senzorială descrie un sistem de integrare senzorială afectat, în urma căruia rezultă reacţii neadecvate, care influenţează viaţa de zi cu zi a copilului. Creierul nu analizează şi organizează adecvat masa de informaţii senzoriale, astfel încât copilul primeşte informaţii eronate asupra corpului său şi asupra mediului său înconjurator.

Fără o bună integrare senzorială, procesul de învăţare este deficitar, copilul nu se simte bine şi întâmpină dificultăţi în rezolvarea şi îndeplinirea sarcinilor de zi cu zi. Mulţi dintre copiii cu probleme în integrarea senzorială învaţă să compenseze aceste deficienţe, într-un mod sau altul, dar fără un ajutor profesionist la vârstă timpurie, copilul şi viaţa acestuia vor fi afectate considerabil.

Teoria integrării senzoriale a fost concepută de către Dr. A. Jean Ayres, terapeut ocupațional din California (SUA), pornind de la ideea că problemele de învățare la copii sunt cauzate de o integrare senzorială deficitară.

Pasul 1. Evaluare

Acesta este primul pas: testăm gradul de eficienţă în integrarea informaţiilor senzoriale vestibulare, vizuale, tactile şi kinestezice, planificarea motrică, coordonarea mână-ochi, a reacţiilor posturale şi a motricii oculare. Se evaluează și hiper- sau hiporeactivitatea sistemelor senzoriale, percepţia auditivă şi vizuală, dar şi lateralizarea şi dominanţa funcţiilor cerebrale.

Diagnosticul se pune în urma observației copilului, a lucrului direct cu el, dar și din discuțiile pe care le vom purta cu părinții. Pe baza acestor teste şi observaţii, terapeutul descrie deficiențele găsite şi planifică terapia propriu-zisă.

Un copil cu deficiențe de procesare senzorială deseori se dezvoltă neuniform.

Află care sunt care sunt tulburările pe cele 7 sisteme senzoriale: văz, auz, miros, gust, tactil, vestibular și proprioceptiv.

Mai exact, doar părți ale sistemului lui nervos funcționează dezordonat, în timp ce alte părți își fac treaba bine. În această situație, copilul va fi dezvoltat corespunzător pe acele paliere și nepotrivit pe altele.

Pasul 2: Terapie integrare senzorială

Terapia de integrare senzorială implică activităţi care au rolul de a organiza sistemul senzorial prin furnizarea stimulilor la nivel vestibular, proprioceptiv, auditiv şi tactil. Periile, leagănele, hamacele, bilele şi alte echipamente special concepute pentru uz terapeutic sau de agrement sunt folosite tocmai pentru a oferi aceşti stimuli şi a evita comportamentele de autostimulare.

Comportamente precum mişcări motorii stereotipe, învârtitul, agresiunea şi comportamentele de auto-vătămare au fost corelate cu tulburări de procesare senzorială. Fiecare comportament de acest tip interferează cu capacitatea unui copil de a se angaja în activităţi terapeutice.

Girl decorates the window with postcards with hearts and puzzles for autism Day

Ce facem la terapia de integrare senzorială

Ne jucăm!

Terapia de integrare senzorială, foloseşte unul dintre cele mai puternice instrumente pe care oamenii îl au la dispoziție pentru a învăța – jocul. În cadrul terapiei, jocul este conceput în aşa fel încât să schimbe modul în care creierul reacţionează la atingere, sunet, vedere şi mişcare.

Iată câteva exemple:

Terapia de integrare senzorială ar trebui să fie una din componentele planului complex de intervenţie pentru recuperarea copiilor cu anumite tulburări sau dizabilități.

Toate activităţile desfăşurate în cadrul acestei terapii sunt menite să ajute modularea sistemului nervos, să organizeze şi să integreze informaţiile provenite din mediul înconjurător, rezultând răspunsuri viitoare adaptative.

Contextul în care terapia senzorială are loc este unul deosebit de pozitiv, bazat pe joc și interacțiune cu stimuli noi, fiind o experiență definitorie pentru copiii care au nevoie de această formă de terapie.

Dacă ai nevoie de o evaluare senzoriala pentru copilul tău, te așteptăm la sediul nostru.

Terapia ABA

Terapia ABA (Applied Behavioral Analysis), în traducere Analiza Aplicată a Comportamentului, este o știință ale cărei principii se pot aplica în cazul persoanelor diagnosticate cu TSA (tulburare din spectrul autist), care este o tulburare de neurodezvoltare, dar și în cazul altor tulburări de învățare/dezvoltare, (licentă în curs de acreditare 2023).


Terapeuții ABA sunt formați în a aplica principiile ABA pentru a modifica, pentru a crește sau diminua frecvența comportamentelor. Prin implementarea unui plan de intervenție personalizat se pot înlocui comportamentele indezirabile cu unele dezirabile, se pot învăța noi abilități sociale și academice prin care se ajunge la autonomie și independență. Cum reușește, însă, terapia ABA aceste lucruri?

Top view of puzzle heart on wooden background, autism concept

“Intervenția trebuie începută imediat după ce avem un diagnostic. Este important să conștientizăm importanța diagnosticării precoce, acest lucru ducând la integrarea copilului în procesul terapeutic. Studiile ne arată că șansele de recuperare cresc semnificativ atunci când procesul terapeutic începe de la o vârstă cât mai fragedă.”

În rândurile următoare vom dezvălui mecanismul din spatele terapiei ABA, modalitatea în care comportamentul uman este ghidat și direcționat, avantajele acestei forme de terapie, profilul terapeutului ABA și noi abordări.

Despre TSA, pe scurt

Conform DSM-5, elementele esențiale ale tulburării din spectrul autist sunt reprezentate de afectarea persistentă a comunicării și interacțiunii sociale, precum și modelele restrictive și repetitive de comportament, interese sau activități. Aceste simptome sunt prezente încă din copilăria timpurie și limitează sau afectează funcționarea de zi cu zi. Tulburarea din spectrul autismului include tulburările cunoscute anterior sub numele de autism infantil, autism al copilăriei, autism Kanner, autism cu funcționalitate ridicată, autism atipic, tulburarea pervazivă de dezvoltare nespecificată în altă parte, tulburarea dezintegrativă a copilăriei și tulburarea Asperger.

Conform DSM-5, tulburarea din spectrul autismului este o tulburare cu niveluri de severitate diferite: nivelul 1, când persoana în cauză are nevoie de susținere, nivelul 2, când necesită susținere substanțială și nivelul 3, atunci când persoana necesită susținere foarte mare, comunicarea socială fiind marcată de deficite severe, iar comportamentele sunt deosebit de rigide, fiind marcate de aversiune față de schimbare.

Copilul tău are nevoie de terapie ABA? Apelează la specialiștii Asociatiei Prin Ochii Lui Patrik!

Ce este terapia ABA?

Numeroase cercetări ne arată că principiile terapiei ABA aplicate în tratamentul tulburării din spectrul autist oferă cele mai mari șanse de recuperare. În procesul terapeutic se urmărește învățarea abilităților deficitare sau care lipsesc din repertoriul copilului. Există anumite particularități ale terapiei ABA:

  • procesul terapeutic este unul continuu și de lungă durată;
  • în funcție de nivelul actual de dezvoltare, de rezultatele la evaluare, de vârsta copilului, se stabilește un program personalizat de terapie, numărul de ore și planul de intervenție.

Terapia ABA aduce rezultate dacă este aplicată intensiv, numărul minim de ore recomandat este de 20 de ore de terapie pe săptămână, iar începerea terapiei trebuie făcută încă din momentul diagnosticării, chiar dacă copilul are sub 2 ani.

Pe de altă parte, terapia ABA poate fi aplicată și în alte tipuri de diagnostic: în cazul copiilor cu un diagnostic de ADHD, terapia ABA ajută la dezvoltarea autocontrolului și la înfrânarea impulsurilor comportamentale; copiii diagnosticați cu tulburare de stres post-traumatic (PTSD) pot beneficia de terapie ABA pentru a învăța să răspundă mai bine la stimulii asociați cu evenimentul traumatic și la amintirile intruzive; terapia ABA poate ajuta copiii diagnosticați cu tulburarea obsesiv-compulsivă (OCD) să reducă comportamentele compulsive.

Analiza comportamentală aplicată  ABA – planul obiectiv de intervenție

În primul rând, înainte de orice intervenție, terapeutul/coordonatorul face o evaluare funcțională a comportamentului. Terapeutul interacționează direct cu copilul pentru a observa comportamentul și pentru a testa abilitățile; în acest timp se susține și un interviu cu părinții pentru a avea informații despre evoluția copilului până la momentul evaluării. Terapeutul poate solicita ca aceste observații să se facă în diverse medii (acasă, la școală), pentru a avea tabloul comportamental complet.

După aceste etape, coordonatorul/terapeutul va dezvolta planul de tratament bazat pe observațiile și datele pe care le-a colectat folosind instrumente obiective de măsurare. Planul de intervenție personalizat se va adresa nevoilor copilului și va include obiectivele clare specifice vârstei. Obiectivele pot fi de tipul reducerii frecvenței unor comportamente problematice sau periculoase și de tipul creșterii frecvenței comportamentelor dezirabile și îmbunătățirii abilităților de comunicare și sociale. Planul de intervenție va include și strategii specifice care vizează implicarea membrilor familiei, a profesorilor.

Programul unei zile de terapie poate fi destul de structurat, iar copilul poate fi stimulat, uneori, pe parcursul întregii zile. Printre beneficii se numără faptul că este o metodă validată științific, ajută în dobândirea abilităților de socializare și interacțiune, îmbunătățește capacitatea intelectuală și crește gradul de independență a copilului.

Prin intermediul terapiei ABA, copiii cu un diagnostic de TSA pot ajunge să fie independenți, să dezvolte abilități de relaționare și comunicare cu cei din jur pentru a-și exprima verbal dorințele și nevoile. Programul se aplică individual, în funcție de abilitățile copilului, printr-o intervenție specială și personalizată. Prin programul de terapie ABA se implementează intervenția și se monitorizează progresele.

Specialistul în terapia ABA

La buna implementare a planului de intervenție, un rol important îl are terapeutul ABA. Un terapeut ABA este o persoană creativă, implicată, dornică să învețe și să se dezvolte.

Terapeutul/coordonatorul nu face promisiuni pe care nu le poate îndeplini și nu asigură părinții de anumite rezultate ale intervenției. Un specialist care face promisiuni, precum “Copilul dumneavoastră va vorbi în 5 luni” poate crea așteptări prea mari și fără fundament. Terapeutul poate descrie tehnica folosită și de ce consideră ca aceasta are potențial să fie eficientă, însă acest lucru se va dovedi în timp.

Acordul părinților este cerut pentru tehnicile ce urmează a fi implementate și oferă transparență în aplicarea lor. În cazul în care sunt necesare modificări ale planului de intervenție, acestea se anunță și se fac cu acordul părinților. Pe tot parcursul intervenției comportamentale, părintele are dreptul să consulte datele colectate și să primească informații cu privire la procesul terapeutic și la progresele realizate.

Ce rezultate poate aduce terapia ABA?

În cazul terapiei ABA, rezultatele depind de mai mulți factori. La finalul câtorva luni sau ani de terapie ABA, copilul cu TSA se poate arăta mai interesat de lumea înconjurătoare și de oamenii din jur; poate comunica mai eficient, poate învăța să ceară lucrurile de care are nevoie (jucării, mâncare, un program anume la televizor), poate fi integrat în grădiniță/școală.

Prin terapia ABA și în timp, copilul învață să găsească motivație în consecințele naturale. Adică, treptat, copilul nu va mai face anumite activități doar pentru recompensă, ci pentru că se distrează în timp ce lucrează la obținerea ei. Spre exemplu, dacă un copil trebuie recompensat la începutul intervenției cu o bucățică de ciocolată pentru a se îmbrăca pentru o ieșire în parc (presupunând că nu se îmbracă singur, nu se încalță etc.), în timp, terapeutul ABA îl ajută să facă această legătură și să înțeleagă că dacă se îmbracă și se încalță în mod eficient, va ajunge în parc la timp să se joace cu prietenii/să se dea în leagăn etc.

Terapia ABA dezvoltă și consolidează abilitățile care vor face clientul să-și atingă propriul potențial, să fie viitorul adolescent/adult funcțional, autonom și independent.

Dacă ai nevoie de o evaluare și terapie ABA pentru copilul tău, te așteptăm la sediul nostru.